underbara underbara turkiet:)

Heejheej alla gooa och glada:)

just nu ligger jag i solstolen vid poolen på vårt hotell och har de alldeles förträffligt underbart...

vi kom hit vid nio i lördagskväll och satt oss på rummet... stefans bagage haded blivit bortslarvat i transfern, men återfanns ganska omgående... och våran lägenhet, var den verkligen den fyrstjärniga vi betalt för? njaaae, mer en-tvåstjärnig... Vi ringde reseledaren och fick till svar att dem hade fullbokat överallt och kunde inte hjälpa oss förrän på söndag tidigast... aja... vi diskade grejerna själv och vädrade ur en del och när vi vaknade i söndags var vi genast på bättre humör...

såå, då gick vi våran kilometer ner till havet och låg där halva dagen... vattnet är riktigt varmt och skönt...fast inte så svalkande... jag älskar de... lunchen kallade och efter de gick vi och la oss vid poolen en stund... på kvällen åkte vi in till side och kollade runt... Jag är ju en historianörd så jag älskar ju att här finns fullt av lämningar från antikens rom och grekland. apollo och atheas tempel, amfiteater, gamlöa byggnader och kyrkor. maaaagiskt vackert.

i måndags la vi oss vid poolen, bokade utflykt inför tisdagen och gick på guidad(gratis) rundtur i side på kvällen med resebolaget! riktigt intressant och trevligt!!! jag fick höra historia, både ffrån antiken och modernare historia om turkiet. ataturk va ju verkligen en fascinerande man! tänk om deras politiker varit som han idag och inte muslimska. tänk vilket stort steg tillbaka dem tar när de inför slöja oclh burka igen i skolor och på universiteter... summan av kardemumman var iallafall jätteintressant och givande!!

så var de dags för utflykt... vi valde båttur på managvatfloden... den vackra floden som är smaragdgrön och helt klar. där såg vi sköldpaddor och la till vid en strandremsa där hav och flod möts. floden var jäääättekall och svalkande... och i havet gick de vågor som var ca två meter(!) höga!!! heelt galet, och jag har ju lite panik för såna vågor... jag är så rädd för att man ska spolas med vågen ut... jag trillade några gånger sen bolev floden min badplats istället där vazttnet låg heelt stilla. de va verkligen en fantastisk utflykt... mitt i allt så hyrde vi förresten jetski... de va skitkul:)

igår gick vi till havet efter vår första riktiga sovmorgon, jag vaknaded med nässelfeber på armarna och händerna... heeelt prickig och fick ta en stor dos kortison och allergimedicin för att de skulle börja lägga sig.. riktigt borta är de inte än, men nästan! nutella är inget för mig längre tror jag!! väl vid havet bestämde jag och martin oss för att vi skulle parasaila... åka fallskärm efter en båt!! guud vad kul:) stiffe åkte med i båten och höll koll på oss så vi inte störtade och så;) sen blev de bad i de stora vågorna igen, som idag bara var runt en-en och en halv meter höga... jag flög under vågorna tre gånger på rak, sen gav jag mig... upp till hotellet för lunch och sen ut till poolen resten av kvällen.... väl inne åt vi middag och sen spelade vi kort hela kvällen... jag förlorar alltid:)

om en halvtimme ska jag på helkroppspeeling som jag prutat till mig riktigt billigt av hotellets hamam och sen ska vi på marknad i managvat idag... kanske till och med hinna med att se vattenfallet i managvat också?:)

låångt inlägg så nu ger jag mig. bilder  kommer:) kramkram majsan

Kommentarer
Postat av: Jennie Rosengren

Aaaah vad härligt att läsa om er goa semester. Låter supermysigt!!! Ser fram emot att se bilderna sen :-)PUSS PUSS

2010-09-09 @ 12:53:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0