Michael Jackson, en förebild för oss alla...



Det känns på något sätt lite smålöjligt för mig att skriva detta, eftersom jag inte ens nämnt honom innan i min blogg. Men skulle jag välja ett soundtrack med en artist till mitt liv,så hade jag valt MJ. 
Kalla mig löjlig över att en artist kunnat påverka mig så mycket, men så här är det.

Ett av mina första minnen till en artist var att Mattias och Ludde gjorde en helt egen Michael Jackson konsert hemma på  Krooksgatan, handsken var med, likaså hatten. De gjorde moonwalk, de gjorde egna biljetter och sålde... Vi hade popcorn, och skivan som gick som bakgrund var mest troligen BAD eller kanske DANGEROUS(?) om jag inte minns fel. Pojkarna var 7-9 år gamla, och jag var runt fyraårsåldern,ändå minns jag det som om det vore igår.

Följande sommar åkte vi till Liseberg i Göteborg, Mattias ville ju så gärna lägga händerna i Michaels avtryck på Liseberg. Hans händer var pyttesmå i avtrycken,och han konstaterade  att hans fötter var mer  i jämnstorlek till MJs händer. Mattias sken som en sol...



När jag sen växte upp så fanns Michaels musik ofta i vårt hem, Mattias älskade ju honom såklart, och även lilla Majsan älskade Michael. Mamma har alltid tyckt att hans sångtexter har ett bra och vettigt buskap...

När jag gick på mellanstadiet,möjligen början på högstadiet kom den stora skandalen om att Michael hade förgripit sig på barn, något jag aldrig har valt att tro på då jag tycker att hela tanken är absurd. HAN, den människan som har gjort mest för barn i världen, killen som skänkte alla intäkter från en turné till just välgörenhet, och den människan som innehar ett Guinessrekord för att vara den mest generösa popstjärnan genom tiderna... Skulle han ha gått emot sig själv något så frukansvärt mycket och gjort något så dumt? NEJNEJNEJ!

Felet låg tyvärr inte på Michael, utan på dem avundsjuka männiiskorna runt omkring,girighet är vad det är, och det är hemskt! Jag hoppas att de som anklagade Michael för detta ångrar sig och skäms, att deras näsor bara fortsätter att växa likt Pinochios och att deras tungor för alltid kommer att vara svarta, svarta som synden.

Michael gjorde så mycket för oss på jorden, och han som artist åstadkom så mycket mer än vad en artist i dagsläget har möjlighet till att göra. Han var den sista riktigt stora popstjärnan i min tid, och utan överdrift king of the pop!

Jag kan rakryggat sitta och skriva min hyllning till Michael idag, då jag aldrig sagt ett ont ord om honom, jag har aldrig låtit pressen påverka mig, och jag har heller aldrig trott på de falska anklagelserna mot honom.

Låten, You are not alone, betyder oerhört mycket för mig. Den tröstar mig när allt kan kännas jobbigt. Och tack vare den låten har jag klarat mig igenom all den skit jag har fått utstå genom mitt liv. Allt det jobbiga jag helst av allt hade velat slippa. Tack MJ för det mästerverket!

Mina "terapilåtar" genom tiderna består av:
Man in the mirror, Bad, You are not alone, Black or white, I´ll be there
Heal the world. We are the world.
You rock my world

Av övriga artister är det:
I wanna love somebody med Keith Urban
Aint no mountain high enough med Tammi Terrel och Marvin Gaye
Galen i dig med Thomas Ledin
I wanna dance with somebody...fast med Fatman scoop remixen.
De sistnämnda är dock feel good låtar.



Michaels resa här nere bland oss är slut, men hans musik och budskap lever vidare i och med oss.

Tänk om han bara hade fått en smula av all positiv uppmärksamhet medan han levde...
Kanske hade han då mått bättre idag? Han kanske hade lämnat jordelivet med lättare fötter?
Jag hoppas att han hade förmågan att sätta all skit på avstånd, så han mådde bra.

Jag skäms för mänskligheten som kan vara så falsk och girig. LÄR ER NGT NU!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0